Facylitacja
Grupy mają potencjał do uruchomienia procesów zarówno wspierających, jak i blokujących wydajność i efektywność pracy.
Facylitacja polega na tworzeniu takich warunków działania dla grupy, dzięki którym możliwe jest uzyskanie wszystkich korzyści wynikających z pracy zespołowej i uniknięcie niekonstruktywnych zjawisk.
Facylitacja jest skuteczna ponieważ:
- zdefiniowany jest cel pracy grupy i oczekiwane rezultaty (produkty pracy)
- wykorzystuje struktury i metody pracy grupowej, które są adekwatne do celu, specyfiki grupy i założonego czasu
- uwzględnia osoby biorące udział w spotkaniu oraz relacje, emocje i procesy występujące między nimi.
Facylitację wykorzystuje się przede wszystkim w sytuacjach gdy:
- nie ma gotowego, jednego rozwiązania
- temat jest ważny dla zespołu/organizacji
- zaangażowanie ludzi przyniesie korzyści zarówno dla wypracowania rozwiązania, jak i dla jego późniejszego wdrożenia
- członkowie grupy, korzystając z posiadanych kompetencji i pomysłów, są w stanie wypracować odpowiednie rozwiązania
- różnorodność perspektyw i kompetencji jest korzystna dla pracy z zagadnieniem
DLA ZESPOŁU
Facylitację lub podejście facylitacyjne można stosować przy pojedynczych spotkaniach lub przy serii spotkań służących wypracowaniu określonych rezultatów. Najczęściej facylitacja ma zastosowanie w spotkaniach, podczas których zespół:
- rozwiązuje problemy
- podejmuje decyzje
- tworzy plany działań
- wymienia wiedzę/wspólnie się uczy
- tworzy innowacyjne pomysły
- ewaluuje projekty i wyciąga wnioski
- diagnozuje potrzeby
- rozwiązuje sytuacje konfliktowe
Źródło: Szkoła Facylitatorów Wszechnicy UJ
DLA ORGANIZACJI
Facylitację - zwykle w postaci dłuższych procesów obejmujących serię spotkań - stosuje się, gdy organizacja przechodzi zmiany wymagające konsultacji i zaangażowania wielu osób. Warto ją wykorzystywać między innymi do:
- diagnozowania wybranych elementów funkcjonowania organizacji (kultury organizacyjnej, wartości firmowych, poziomu satysfakcji pracowników, kompetencji pracowników, efektywności procesów) oraz do określania obszarów zmiany
- wdrażania zmian organizacyjnych
- tworzenia i wdrażania strategii organizacji / funkcji
- optymalizacji procesów