„Ludzka” część due dilligence

Każdy kto uczestniczył w procesie due dilligence kojarzy drobiazgowe sprawdzanie finansów, procesów, systemów, stanu prawnego, wszelakich ryzyk itp. itd. W kilku takich procesach uczestniczyłam i nie pamiętam, by zarządzający interesowali się z równą pasją ludźmi, ich kompetencjami i kulturą organizacyjną firmy, którą mieli kupić lub w którą chcieli inwestować. Dlatego też zaskoczyło mnie niedawno podejście inwestorów jednej z firm Venture Capitals, którzy nie tylko zamówili diagnozę zespołu zarządzającego start-up’u, w który mieli zamiar zainwestować, ale z ogromnym zainteresowaniem i zaangażowaniem dyskutowali na temat uzyskanych informacji i ludzi, z którymi wkrótce mieli nawiązać współpracę. W końcu firma to ludzie – powiedział w pewnym momencie jeden z przedstawicieli firmy VC – i chociaż to stwierdzenie jest na ustach wielu zarządzających, to nie za często przekłada się na tak konkretne działania jak w tym przypadku, czyli spojrzenie nieco dalej niż w arkusze kalkulacyjne i P&L. Od razu chcę podkreślić, że doceniam i rozumiem ważność analiz wszystkich twardych aspektów. Wiem, że są niezbędne, racjonalne i celowe. Zastanawia mnie jedynie nierównowaga pomiędzy drobiazgowością badania aspektu „twardego” i pomijaniem aspektu „ludzkiego” i kulturowego. Nie twierdzę, że tak jest zawsze – natomiast opieram się na swoim doświadczeniu i relacjach koleżanek i kolegów z różnych firm.

Jest to pewien paradoks, wszak powtarzając za Peterem Druckerem „kultura zjada strategię na śniadanie” a w wersji rozwiniętej „na śniadanie, obiad i kolację”. Więc zainteresowanie ludźmi, atmosferą, kulturą organizacji, profilami zarządzających, kompetencjami powinno być ogromne. Ale zwykle nie jest.  Tym bardziej mnie cieszy, że są takie pomysły i projekty jak ten, który nie tylko dostarczył informacji inwestorom, ale od razu był wykorzystany do rozwoju zespołu zarządzającego doinwestowywanej firmy. Zarząd tej firmy skorzystał zarówno z diagnozy indywidualnej dotyczącej określenia preferencji behawioralnych w kontekście zawodowym  wraz z informacją zwrotną z elementami coachingu jak i z warsztatu dla całego zespołu mającego na celu doskonalenie komunikacji i współpracy.